Universidad de Burgos RIUBU Principal Default Universidad de Burgos RIUBU Principal Default
  • español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
Universidad de Burgos RIUBU Principal Default
  • Ayuda
  • Contacto
  • Sugerencias
  • Acceso abierto
    • Archivar en RIUBU
    • Acuerdos editoriales para la publicación en acceso abierto
    • Controla tus derechos, facilita el acceso abierto
    • Sobre el acceso abierto y la UBU
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Listar

    Todo RIUBUComunidadesFechaAutor / DirectorTítuloMateria / AsignaturaEsta colecciónFechaAutor / DirectorTítuloMateria / Asignatura

    Mi cuenta

    AccederRegistro

    Estadísticas

    Ver Estadísticas de uso

    Compartir

    Ver ítem 
    •   RIUBU Principal
    • E-Prints y Datos de investigación
    • Grupos de investigación
    • Calidad de Vida en la Diversidad y Terapia Ocupacional (CAVIDITO)
    • Artículos CAVIDITO
    • Ver ítem
    •   RIUBU Principal
    • E-Prints y Datos de investigación
    • Grupos de investigación
    • Calidad de Vida en la Diversidad y Terapia Ocupacional (CAVIDITO)
    • Artículos CAVIDITO
    • Ver ítem

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10259/7607

    Título
    Validation of an Academic Self-Attribution Questionnaire for Primary and Secondary School Students: Implications of Gender and Grade
    Autor
    Obregón Cuesta, Ana IsabelAutoridad UBU Orcid
    Rodríguez Fernández, PaulaAutoridad UBU
    León del Barco, Benito
    Mendo-Lázaro, Santiago
    Mínguez Mínguez, Luis AlbertoAutoridad UBU
    González Santos, JosefaAutoridad UBU Orcid
    González Bernal, JerónimoAutoridad UBU Orcid
    Publicado en
    International Journal of Environmental Research and Public Health. 2022, V. 19, n. 10, 6045
    Editorial
    MDPI
    Fecha de publicación
    2022-05
    DOI
    10.3390/ijerph19106045
    Resumen
    The way in which students attribute causes to their successes and failures in school has important implications for their development. The objectives of our research were to validate the Academic Success and Failure Attribution Questionnaire (ASFAQ) and to analyze the gender and grade differences in the ASFAQ data for primary and secondary school students in Spain. For the construction and analysis of the psychometric characteristics of the scale, an exploratory factor analysis (EFA) and a confirmatory factor analysis (CFA) were performed. To compare the ASFAQ scores based on gender and school year, a parametric t-test for independent samples and a one-way analysis of variance (ANOVA) was used. A total of 562 students in the fifth (n = 228) and sixth year (n = 186) of primary studies and the first (n = 134) and second year (n = 94) of secondary studies participated in the research. The results showed the adequate factorial structure, internal consistency, and validity of the ASFAQ, in addition to statistically significant differences by gender and school year. This research provides scientific evidence about the psychometric properties of the ASFAQ to assess and understand attributional style in the educational context, as well as current and consistent empirical evidence related to gender and grade differences in the attributional patterns of academic success and failure for primary and secondary school students.
    Palabras clave
    Attributional styles
    Educational context
    Students
    Primary school
    Secondary school
    Gender
    Materia
    Educación
    Education
    Enseñanza primaria
    Education, Primary
    Enseñanza secundaria
    Education, Secondary
    Psicología
    Psychology
    URI
    http://hdl.handle.net/10259/7607
    Versión del editor
    https://doi.org/10.3390/ijerph19106045
    Aparece en las colecciones
    • Artículos CYS
    • Artículos Psicología Evolutiva y de la Educación
    • Artículos CAVIDITO
    Atribución 4.0 Internacional
    Documento(s) sujeto(s) a una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional
    Ficheros en este ítem
    Nombre:
    Obregón-ijerph_2022.pdf
    Tamaño:
    939.8Kb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    Visualizar/Abrir

    Métricas

    Citas

    Academic Search
    Ver estadísticas de uso

    Exportar

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis
    Mostrar el registro completo del ítem