Universidad de Burgos RIUBU Principal Default Universidad de Burgos RIUBU Principal Default
  • español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
Universidad de Burgos RIUBU Principal Default
  • Ayuda
  • Contacto
  • Sugerencias
  • Acceso abierto
    • Archivar en RIUBU
    • Acuerdos editoriales para la publicación en acceso abierto
    • Controla tus derechos, facilita el acceso abierto
    • Sobre el acceso abierto y la UBU
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Listar

    Todo RIUBUComunidadesFechaAutor / DirectorTítuloMateria / AsignaturaEsta colecciónFechaAutor / DirectorTítuloMateria / Asignatura

    Mi cuenta

    AccederRegistro

    Estadísticas

    Ver Estadísticas de uso

    Compartir

    Ver ítem 
    •   RIUBU Principal
    • E-Prints y Datos de investigación
    • Departamentos y Centros
    • Departamento de Ciencias de la Salud
    • Área de Psicología Evolutiva y de la Educación
    • Artículos Psicología Evolutiva y de la Educación
    • Ver ítem
    •   RIUBU Principal
    • E-Prints y Datos de investigación
    • Departamentos y Centros
    • Departamento de Ciencias de la Salud
    • Área de Psicología Evolutiva y de la Educación
    • Artículos Psicología Evolutiva y de la Educación
    • Ver ítem

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10259/8251

    Título
    The Association of Poor Academic Performance with Tic Disorders: A Longitudinal, Mainstream School-Based Population Study
    Autor
    Cubo Delgado, EstherAutoridad UBU Orcid
    González Deza, Cristina
    Ausín Villaverde, VanesaAutoridad UBU Orcid
    Delgado Benito, VanesaAutoridad UBU Orcid
    Sáez Velasco, SaraAutoridad UBU Orcid
    Calvo Simal, SaraAutoridad UBU
    García Soto, Xose RamónAutoridad UBU
    Cordero Guevara, José
    Kompoliti, Katie
    Louis, Elan D.
    Fuente Anuncibay, Raquel de laAutoridad UBU Orcid
    Publicado en
    Neuroepidemiology. 2017, V. 48, n. 3-4, p. 155-163
    Editorial
    Karger Publishers
    Fecha de publicación
    2017-08
    ISSN
    0251-5350
    DOI
    10.1159/000479517
    Resumen
    Background: Little is known about the academic performance of students with tic disorders (TD). Our aim was to investigate the association of TD and poor academic performance over time. Methods: Longitudinal, observational study of mainstream schoolchildren comparing grade retention (GR) and learning disorders (LD) in students with vs. without TD between 2010 and 2014. Students with vs. without TD based on DSM-IV-TR criteria, or with vs. without GR and LD were compared in terms of comorbidities, school, and environmental characteristics. The association of TD with GR was analyzed using hazard ratios (HRs) with 95% CIs, and with LD using logistic regression analysis [Odds ratio (OR)]. Results: Two hundred fifty-eight students were included (mean age 14.0 ± 1.71 years, 143 [55.4%] males). The incident rate for TD and GR was 2.6 and 3.3 per 100 persons-year, respectively. LD found in 21 (9.9%) students was associated with TD (OR 11.62, 95% CI 2.21-60.90, p = 0.004), and attention deficit hyperactivity disorder (ADHD; OR 6.63, 95% CI 1.55-28.37, p = 0.01). Low psychological support (HRs 12.79, 95% CI 3.39-48.17) and low sport participation (HRs 6.41, 95% CI 1.54-26.78) were risk factors for GR. Conclusions: TD was associated with academic difficulties, namely, LD in conjunction with ADHD but not GR. The diagnosis of TD and comorbidities, and the initiation of proper treatment could have a favorable impact on school performance, and consequently on social development.
    Palabras clave
    Tics
    Tourette syndrome
    Learning disability
    Attention deficit disorder
    Movement disorders
    Education
    Chronic tic disorder
    Prevalence
    Incidence
    Materia
    Sistema nervioso-Enfermedades
    Nervous system-Diseases
    Educación
    Education
    URI
    http://hdl.handle.net/10259/8251
    Versión del editor
    https://doi.org/10.1159/000479517
    Aparece en las colecciones
    • Artículos EDINTEC
    • Artículos CAVIDITO
    • Artículos DISCONDU
    • Artículos Psicología Evolutiva y de la Educación
    Ficheros en este ítem
    Nombre:
    Cubo-neuroepidemiology_2017.pdf
    Tamaño:
    233.4Kb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    Visualizar/Abrir
    Nombre:
    Cubo-neuroepidemiology_2017-Tablas.pdf
    Tamaño:
    216.4Kb
    Formato:
    Adobe PDF
    Descripción:
    Tablas
    Thumbnail
    Visualizar/Abrir

    Métricas

    Citas

    Academic Search
    Ver estadísticas de uso

    Exportar

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis
    Mostrar el registro completo del ítem