Universidad de Burgos RIUBU Principal Default Universidad de Burgos RIUBU Principal Default
  • español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
Universidad de Burgos RIUBU Principal Default
  • Ayuda
  • Contact Us
  • Send Feedback
  • Acceso abierto
    • Archivar en RIUBU
    • Acuerdos editoriales para la publicación en acceso abierto
    • Controla tus derechos, facilita el acceso abierto
    • Sobre el acceso abierto y la UBU
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of RIUBUCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    Compartir

    View Item 
    •   RIUBU Home
    • E-Prints
    • Untitled
    • Untitled
    • Artículos EDINTEC
    • View Item
    •   RIUBU Home
    • E-Prints
    • Untitled
    • Untitled
    • Artículos EDINTEC
    • View Item

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10259/3738

    Título
    Active Ageing and Access to Technology: An Evolving Empirical Study
    Otro título
    Envejecimiento activo y acceso a las tecnologías: Un estudio empírico evolutivo
    Autor
    Casado Muñoz, Raqueluntranslated
    Lezcano Barbero, Fernandountranslated Orcid
    Rodríguez Conde, M. José .
    Publicado en
    Comunicar: revista científica de comunicación y educación, 2015, n.45
    Editorial
    Grupo Comunicar
    Fecha de publicación
    2015
    ISSN
    1134-3478
    DOI
    http://dx.doi.org/10.3916/C45-2015-04
    Abstract
    Researchers' interest in seeing the benefits of the Internet in elderly people is now growing. The network helps this group to increase communication, avoid isolation and loneliness and to age actively. 2012 was the year of Active Ageing in Europe. This paper presents a descriptive study of time series analysis carried out between 2004 and 2012 with the aim of investigating the evolution in the level, motives and needs of the use of computers and Internet by elderly people in an environment of university training focused on health and quality of life. To obtain results a question paper is to be handed out to a sample of 419 participants aged between 55 and 94 of the «Inter-university Programs of Experiences» from the University of Burgos. The obtained results match up with previous studies that pointed to a noticeable increase in the use of the Inter-net (in frequency, number of users and resources) caused by elderly people's desire to keep active, up-to-date and in touch, as well as their need to continue their learning process through tools linked to the network. We present some suggestions focused on the improvement in elderly people's education and proposals for future research on the perception of the Internet as a tool for social participation.
     
    Es creciente el interés de los investigadores por constatar los beneficios para las personas mayores que conlleva el uso de Internet. La Red ayuda a este colectivo a incrementar la comunicación, evitar el aisla-miento y la soledad y, en suma, a promover un envejecimiento activo, objetivo al que Europa dedicó el año 2012. Este trabajo presenta un estudio descriptivo de análisis de serie temporal realizado a lo largo de nue-ve años (2004 a 2012, ambos incluidos) con el objetivo de conocer la evolución en el nivel, motivos y nece-sidades del uso del ordenador y de Internet por personas mayores en un entorno de formación universitaria. Se aplica un cuestionario de diseño propio a una muestra de 419 personas con edades comprendidas entre los 55 y 94 años, alumnos del Programa Interuniversitario de la Experiencia en la Universidad de Burgos. Los resultados coinciden con estudios previos que apuntan hacia un notable incremento en el uso de Inter-net (en número de usuarios, frecuencia y recursos utilizados), motivados los mayores por el deseo de estar activos, actualizados y comunicados; así como por la necesidad percibida de seguir aprendiendo mediante
    Palabras clave
    digital divide
    health education
    ageing
    Education of adults
    elderly
    Education
    brecha digital
    educación para la salud
    envejecimiento
    Internet
    educación de adultos
    personas mayores
    Educación
    Materia
    Informática
    Computer science
    Educación de adultos
    Adult education
    URI
    http://hdl.handle.net/10259/3738
    Versión del editor
    http://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=preimpreso&doi=10.3916/C45-2015-04
    Collections
    • Artículos EDINTEC
    Attribution-NonCommercial 4.0 International
    Documento(s) sujeto(s) a una licencia Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International
    Files in this item
    Nombre:
    c4504en.pdf
    Tamaño:
    1.008Mb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    FilesOpen

    Métricas

    Citas

    Academic Search
    Ver estadísticas de uso

    Export

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis
    Show full item record