2024-03-28T22:26:11Zhttps://riubu.ubu.es/oai/requestoai:riubu.ubu.es:10259/1572022-04-26T11:42:13Zcom_10259_2699col_10259_2723
Díaz Minguela, Jesús
2011-04-08T11:45:01Z
2011-04-08T11:45:01Z
2011
http://hdl.handle.net/10259/157
10.36443/10259/157
El reciclado de firmes in situ con cemento es la técnica de rehabilitación de carreteras más sostenible,
al transformar el firme deteriorado en una capa nueva, aprovechando la carretera como suministro de
áridos.
Ante la ausencia de investigaciones, esta Tesis caracteriza el material estructuralmente y determina las
leyes de comportamiento. Para ello, seleccionado un tramo de carretera tipo (SA-801), reciclado y
transportado al laboratorio, se ensayó durante tres años (más de 350 roturas, muchas de ellas
dinámicas), determinando:
• La correlación entre resistencia a compresión controlada en obra (7 días), y resistencia a
tracción y flexotracción a largo plazo (nunca antes medidas).
• La caracterización a fatiga.
Los resultados obtenidos permiten obtener modelos matemáticos de respuesta del reciclado, que con
modelos de comportamiento, optimizan el dimensionamiento. Se realiza una propuesta de
normalización a nivel nacional, concretando todo ello en un catálogo de secciones de firme reciclado
in situ con cemento. ____________________________________________ On site pavement recycling with cement is the most sustainable restoration technique, by means of
which a degraded pavement is transformed into a consistent and more homogeneous structure, using
the road as a source of aggregates. Both bearing capacity and homogeneity are therefore considerably
improved. Due to the absence of research information, this Thesis characterizes the structural recycled material
and determines its laws of behavior. To do this, the SA-801 road was selected and recycled. The
material was transported to the laboratory and underwent testing over a period of three years (more
than 350 strength tests, many of these have dynamic variables) in order to obtain the following:
• Correlations between compressive strength at 7 days intervals, which is the usual control
parameter at the work site, and long-term tensile and flexural strength (not tested previously).
• Fatigue characterization of recycled materials with cement.
These results have been used to develop performance models, optimizing the structural design of
pavements with cement-recycled layers. Using performance and behavior models, a catalog of
structural sections has been proposed and could be implemented in the near future.
spa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
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Firme
Reciclado
Cemento
Fatiga
Resistencia
Pavement
Recycling
Cement
Fatigue
Strength
El estudio de comportamiento de los firmes reciclados in situ con cemento
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis