2024-03-29T09:54:35Zhttps://riubu.ubu.es/oai/requestoai:riubu.ubu.es:10259/57882021-11-02T12:03:40Zcom_10259_5786com_10259_5086com_10259_2604col_10259_5787
Analysis of student motivation towards body expression through the use of formative and share assessment
Bores García, Daniel
Hortigüela Alcalá, David
Hernando Garijo, Alejandra
González Calvo, Gustavo
educación física
compromiso
motivación intrínseca
evaluación triádica
physical education
commitment
intrinsic motivation
triadic assessment
The present article aims to investigate the influence of the use of formative and shared assessment processes on students’ motivation and their level of commitment towards body expression contents in the Physical Education subject. 182 students with ages ranging from 12-13 years old participated in a study that was developed along a didactic unit of corporal expression. Following a qualitative methodology, data was obtained through the observation of individual student diaries, the teacher's diary and a focus group. The results show that a correct use of formative and shared evaluation increases students' motivation to develop expressive contents as well as their individual and group commitment. Students being able to choose their own teams, the greater amount of freedom that the creative methodology offers them, the permanent knowledge of what is demanded from the student, the playful aspect of the contents, and the provision of feedback are some of the factors that influence increased motivation and commitment levels from students.
El presente artículo tiene como objetivo investigar la influencia del uso de los procesos de evaluación formativa y compartida en la motivación de los estudiantes y su nivel de compromiso con los contenidos de expresión corporal en la asignatura de Educación Física. 182 estudiantes con edades comprendidas entre los 12 y 13 años participaron en un estudio que se desarrolló a lo largo de una unidad didáctica de expresión corporal. Siguiendo una metodología cualitativa, los datos se obtuvieron mediante la observación de los diarios individuales de los estudiantes, el diario del profesor y un grupo de discusión. Los resultados muestran que un uso correcto de la evaluación formativa y compartida aumenta la motivación de los estudiantes para desarrollar contenidos expresivos, así como su compromiso individual y grupal. La posibilidad de que los estudiantes elijan sus propios equipos, la mayor libertad que les ofrece la metodología creativa, el conocimiento permanente de lo que se exige al estudiante, el aspecto lúdico de los contenidos y la administración de retroalimentación son algunos de los factores que influyen en el aumento de los niveles de motivación y compromiso de los estudiantes.
2021-05-31T08:50:20Z
2021-05-31T08:50:20Z
2021-05-31T08:50:20Z
2021-03
info:eu-repo/semantics/article
1579-1726
http://hdl.handle.net/10259/5788
10.47197/retos.v1i40.83025
1988-2041
eng
Retos. 2021, V. 40, p. 198-208
https://doi.org/10.47197/retos.v1i40.83025
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Federación Española de Asociaciones de Docentes de Educación Física (FEADEF)