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dc.contributor.authorAntón Maraña, Paula 
dc.contributor.authorPuche Regaliza, Julio César 
dc.contributor.authorArranz Val, Pablo 
dc.contributor.authorAparicio Castillo, Santiago 
dc.date.accessioned2025-01-23T12:32:55Z
dc.date.available2025-01-23T12:32:55Z
dc.date.issued2023-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10259/10019
dc.description.abstractAlthough the Internet and e-commerce have contributed positively to the tourism sector, there is not much empirical research on the transformation of distribution channels or that considers the use of the Internet in travel planning as an antecedent of tourist satisfaction and loyalty. This paper aims to test the influence of online distribution channels in trip planning by tourists on their general satisfaction level and their loyalty towards the destination and to differentiate the profile of digital and traditional tourists. Quantitative research techniques are used to analyse the dataset of 1,387 surveys of tourists visiting the province of Burgos, Spain. Among those surveyed, 65% search for information online and 54% book or pay for services online. According to ordinal regression analysis, the use of online channels does not significantly influence the level of satisfaction, but according to binary logistic regression, it does significantly influence loyalty. The findings provide valuable information for developing marketing strategies in tourism organisations and support decision-makers in creating competitive tourism destinations that are resilient to the demographic challenge of depopulation.en
dc.description.abstractA pesar de que Internet y el comercio electrónico han contribuido positivamente al sector turístico, no existen muchas investigaciones empíricas sobre la transformación de los canales de distribución ni que consideren el uso de Internet en la planificación del viaje como un antecedente de la satisfacción y lealtad del turista. Este trabajo pretende comprobar la influencia de los canales de distribución online en la planificación del viaje de los turistas sobre su nivel de satisfacción global y su lealtad al destino y diferenciar el perfil de los turistas digitales y tradicionales. Se utilizan técnicas de investigación cuantitativa para analizar el conjunto de datos formado por 1.387 encuestas de turistas que visitan la provincia de Burgos, España. Entre los encuestados, el 65% busca información online y el 54% reserva o paga servicios online. Según el análisis de regresión ordinal, el uso de los canales en línea no influye significativamente en el nivel de satisfacción, pero según la regresión logística binaria, influye significativamente en la lealtad. Los resultados proporcionan información valiosa para el desarrollo de estrategias de marketing en las organizaciones turísticas y apoyan a los responsables de la toma de decisiones en la creación de destinos turísticos competitivos resilientes ante el reto demográfico de la despoblación.es
dc.description.sponsorshipThis work was financially supported by the Society for the Development of the Province of Burgos, thanks to the collaboration agreement signed between the University of Burgos and this institution for the development of actions included in the Rural Strategic Plan of Burgos (PEBUR 15-20) in the fields of tourism, environmental economics and human capital and by the State Research Agency (Ministry of Science and Innovation of the Government of Spain) and FEDER Funds (Knowledge Generation Projects) through the project "Methodologies for solving problems with economic, social and environmental criteria. Application to healthcare resource management" (ECOSOEN-HEALTH, grant ref. PID2022- 139543OB-C44). The authors deeply appreciate the financial support received.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoenges
dc.publisherUniversidade do Algarvees
dc.relation.ispartofTourism & Management Studies. 2023, V. 19, n. 4, p. 7-20es
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectTourism Distribution Systemen
dc.subjectInformation and Communication Technologiesen
dc.subjectTrip Satisfactionen
dc.subjectTourist Destination Loyaltyen
dc.subjectOnline channelen
dc.subjectSistema de Distribución Turísticaes
dc.subjectTecnologías de la información y la comunicaciónes
dc.subjectSatisfacción del viajees
dc.subjectLealtad al destino turísticoes
dc.subjectCanal onlinees
dc.subject.otherTurismoes
dc.subject.otherTourismen
dc.subject.otherEconomíaes
dc.subject.otherEconomicsen
dc.titleExamining the relationship between online distribution channels and tourist satisfaction and loyaltyen
dc.title.alternativeExaminando la relación entre los canales de distribución en línea y la satisfacción y lealtad de los turistases
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.18089/TMS.2023.190401es
dc.identifier.doi10.18089/TMS.2023.190401
dc.identifier.essn2182-8466
dc.journal.titleTourism & Management Studieses
dc.volume.number19es
dc.issue.number4es
dc.page.initial7es
dc.page.final20es
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones


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