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dc.contributor.authorSanz de La Cal, Esther 
dc.contributor.authorLezcano Barbero, Fernando 
dc.contributor.authorCasado Muñoz, Raquel 
dc.date.accessioned2025-01-27T08:04:29Z
dc.date.available2025-01-27T08:04:29Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.issn0033-698X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10259/10045
dc.description.abstractLanguage learning is a necessary and an effective means of facilitating communication in modern society. Anxiety in the learning process is evident as a limiting factor. The scarcity of research among pupils of young ages and the perceptions of the teaching staff motivate us to identify schools, teachers, and educational strategies that lead to lower levels of anxiety among pupils. We proposed a two-phase mixed methodology study. In the first phase, of a quantitative nature, the Spanish version of the FLCAS was employed in which 255 pupils participated from the 5th and 6th year of Primary Education at 5 schools in Burgos (Spain). In the second phase, of a qualitative nature, we designed a focus-group with 5 teachers around the following categories: learning of English and training in extra-curricular activities; factors generating anxiety and organizational and didactic resources to reduce anxiety. The results offer a wide range of useful educational resources to improve foreign language learning in Primary Education.en
dc.description.abstractEl aprendizaje de lenguas es un instrumento necesario y eficaz para facilitar la comunicación en la sociedad actual. La ansiedad se evidencia como un factor limitante de ese aprendizaje. La escasez de investigaciones sobre edades tempranas y la percepción del profesorado, nos motiva a identificar centros, profesores y estrategias educativas utilizadas que derivan en menores niveles de ansiedad del alumnado. Planteamos un estudio de metodología mixta en dos fases. En la primera fase, de naturaleza cuantitativa, se llevó a cabo la versión española de FLCAS en 255 alumnos de 5º y 6º de Educación Primaria de 5 colegios en Burgos (España). La segunda fase, de naturaleza cualitativa, se organizó un focus- group con 5 profesores sobre las siguientes categorías: factores que generan ansiedad y recursos organizativos y didácticos para reducir dicha ansiedad. Los resultados ofrecen un amplio banco de útiles recursos educativos para mejorar el aprendizaje de la lengua extranjera en Educación Primaria.es
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoenges
dc.publisherUniversidad de Concepción. Facultad de Educación Humanidades y Artees
dc.relation.ispartofRLA: revista de lingüística teórica y aplicada. 2021, V. 59, n. 2, p. 153-172es
dc.rightsAtribución 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectForeign languageen
dc.subjectPrimaryen
dc.subjectAnxietyen
dc.subjectEducational strategiesen
dc.subjectLengua extranjeraes
dc.subjectPrimariaes
dc.subjectAnsiedades
dc.subjectEstrategias educativases
dc.subject.otherEducaciónes
dc.subject.otherEducationen
dc.subject.otherEnseñanza primariaes
dc.subject.otherEducation, Primaryen
dc.subject.otherPlanificación educativaes
dc.subject.otherEducational planningen
dc.subject.otherLengua inglesaes
dc.subject.otherEnglish languageen
dc.titleAnxiety over learning English at primary school: teachers' perceptions and educational strategiesen
dc.title.alternativeLa ansiedad en el aprendizaje del inglés en Educación Primaria: percepciones y estrategias educativases
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.29393/RLA59-15ALEF30015es
dc.identifier.doi10.29393/RLA59-15ALEF30015
dc.identifier.essn0718-4883
dc.journal.titleRLA. Revista de Lingüística Teórica y Aplicadaes
dc.volume.number59es
dc.issue.number2es
dc.page.initial153es
dc.page.final172es
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones


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