Show simple item record

dc.contributor.advisorBarros del Río, María Amor 
dc.contributor.advisorSigona, Concetta Maria 
dc.contributor.authorMuñoz Martín, Lucía 
dc.contributor.otherUniversidad de Burgos. Departamento de Filología
dc.date.accessioned2025-02-06T09:33:55Z
dc.date.available2025-02-06T09:33:55Z
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-12-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10259/10175
dc.description.abstractThe education system reinforces cisheteronormative norms, often portraying traditional gender roles and heteronormative relationships, thus covertly discriminating against cishetero women and LGBTQ+ individuals. This lack of inclusion is both institutional —due to the absence of binding EU educational guidelines on gender diversity—, and individual —as many educators lack understanding of the topic—. While interventions exist to raise awareness of gender and sexual orientations, they often overlook non-normative identities beyond homosexuality in EFL classrooms. This Ph.D. dissertation addresses this gap by proposing an international, asynchronous online training course for EFL teachers, following the ADDIE-X model. The results show that participants improved their understanding of gender and sexual-affective identity issues, shifted their prior misconceptions, and became more willing to incorporate these topics into their teaching, which highlights the need for broader access to such training across the EU.en
dc.description.abstractEl sistema educativo sigue normas cisheteronormativas, lo que genera una discriminación encubierta hacia mujeres cishetero y personas LGBTQ+. Esta exclusión es tanto institucional —por la falta de normativas de la UE que promuevan la diversidad de género—, como individual —debido a la falta de comprensión del profesorado—. Aunque existen iniciativas para sensibilizar sobre género y orientaciones sexuales, ninguna abarca todo el espectro afectivo-sexual en las aulas de EFL, ni incluye identidades LGBTQ+ más allá de la homosexualidad. Esta tesis propone un curso internacional en línea, asíncrono y autoinstructivo, basado en el modelo ADDIE-X, para docentes de EFL. Los resultados muestran un cambio de creencias erróneas sobre identidad de género y sexualidad y una disposición del profesorado de EFL a incluir estos temas en sus clases, demostrando la necesidad de ofrecer esta formación a todo el profesorado de la UE.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoenges
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectEFL Teacher Trainingen
dc.subjectGender equalityen
dc.subjectLGBTQ+ inclusionen
dc.subjectTrans-inclusive Feminismen
dc.subjectFormación del profesorado de EFLes
dc.subjectIgualdad de géneroes
dc.subjectInclusión de LGBTQ+es
dc.subjectFeminismo transinclusivoes
dc.subject.otherProfesores-Formación profesionales
dc.subject.otherTeachers-Training ofen
dc.subject.otherProfesores de ingléses
dc.subject.otherEnglish teachersen
dc.subject.otherDiscriminación sexual en la enseñanzaes
dc.subject.otherSex discrimination in educationen
dc.titleThe inclusion of the gender/sexual-affective spectrum in english language teacher education: an international proposal within the European Unionen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesises
dc.rights.holderEste documento está sujeto a una licencia de uso Creative Commons, por la cual está permitido hacer copia, distribuir y comunicar públicamente la obra siempre que se cite al autor original y no se haga de él uso comercial ni obra derivada
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccesses
dc.identifier.doi10.36443/10259/10175
dc.subject.unesco5803.02 Preparación de Profesoreses
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/acceptedVersiones


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record