Show simple item record

dc.contributor.authorPaniagua Pardo, Adriana
dc.contributor.authorMeneses Villagrá, Jesús Ángel 
dc.date.accessioned2016-07-21T10:47:19Z
dc.date.available2016-07-21T10:47:19Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.issn1579-1513
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10259/4160
dc.description.abstractSe ha realizado un análisis de la Teoría de la Asimilación de Ausubel, la cual constituye la sustentación teórica del aprendizaje significativo. Como producto de dicho análisis se ha planteado una Teoría Reformulada de la Asimilación (TRA). Se establecieron puntos de vista, precisando las coincidencias y diferencias entre la Teoría de la Asimilación de Ausubel y la Teoría Reformulada de la Asimilación. Esta reformulación se concreta en la representación gráfica del comportamiento de la fuerza de disociación en las etapas de asimilación y asimilación obliterativa. La reformulación de la Teoría de la Asimilación, la cual manteniendo su concepción original, introduce nuevos conceptos que hacen un ajuste fino de dicha teoría, ofrece una plataforma teórica para la explicación de procesos mentales cognitivos que se encuentra actualizada con los aportes de la psicología cognitiva. En base a la reformulación de la Teoría de la Asimilación se hace una propuesta de estructura cognitiva.en
dc.description.abstractAn analysis of the Theory of Ausubel's Assimilation which constitutes the theoretical sustentation of the significant learning has been done. Since product of the above mentioned analysis has appeared a newly enunciated theory of the Assimilation (NETA). Points of view were established, specifying the coincidences and differences between the Ausubel's Assimilation theory and the newly enunciated theory of the Assimilation. This reformulation makes concrete in the graphical representation of the behavior of the force of dissociation in the stages of assimilation and the obliterative assimilation. The new make up of the Theory of the Assimilation, which maintain its original conception, introduces new concepts that do a thin adjustment of the above mentioned theory, offers a theoretical platform for the explanation of mental cognitive processes that is updated by the contributions of the cognitive psychology. In this work we propose an offer of cognitive structure on the basis of the reformulation of the Theory of the Assimilationen
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospaes
dc.publisherUniversidad de Vigoen
dc.relation.ispartofRevista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 2006, V. 5, n. 1, p. 161-183en
dc.rightsAttribution 4.0 International
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectAusubeles
dc.subjectasimilaciónes
dc.subjectreformulaciónes
dc.subjectestructura cognoscitivaes
dc.subjectAssimilationen
dc.subjectTheory´s redrawingen
dc.subjectcognitive structureen
dc.subject.otherEnseñanzaes
dc.subject.otherTeachingen
dc.subject.otherPsicologíaes
dc.subject.otherPsychologyen
dc.titleTeoría Reformulada de la Asimilación (TRA): análisis, interpretación, coincidencias y diferencias con la Teoría de la Asimilación de Ausubeles
dc.title.alternativeNewly enunciated theory of the Assimilation (NETA): analysis, interpretation, coincidences and differences with the Ausubel's Assimilation theoryen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.relation.publisherversionhttp://reec.uvigo.es/index.htm
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record