dc.contributor.author | Cuesta Gómez, José Luis | |
dc.contributor.author | Fuente Anuncibay, Raquel de la | |
dc.contributor.author | Ortega Camarero, María Teresa | |
dc.contributor.author | González Bernal, Jerónimo | |
dc.date.accessioned | 2023-10-16T09:43:09Z | |
dc.date.available | 2023-10-16T09:43:09Z | |
dc.date.issued | 2020-06 | |
dc.identifier.issn | 2171-2085 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10259/7870 | |
dc.description.abstract | The increased life-expectancy of people with intellectual disability is generating new needs for attention and care that can assist healthy aging. This question is accentuated among workers from Special Employment Centers, for whom aging has a twofold impact, in so far as it interferes with their professional development and their means of earning a living. A study is conducted with a sample of 49 workers from a Special Employment Center, with the objective of analyzing the quality of life of people with intellectual disability. The information was gathered with the INICO-FEAPS Integral Evaluation Scale of the Quality of Life of People with Intellectual Disability. The Mann-Whitney U test; Spearman test and Anova are used for data analysis. The results highlighted the importance of age on quality-of-life deterioration, evident from lower scores for emotional wellbeing, social inclusion and social relations, among others, as well as the differences according to gender and training of the group. The need is noted to establish challenges and proposals that will minimize the negative impacts of aging on the journey towards a non-active stage. One limitation of the study is the need for larger sample sizes. | en |
dc.description.abstract | El incremento en la esperanza de vida de las personas con discapacidad intelectual está generando nuevas necesidades de atención y cuidados que garanticen un envejecimiento saludable. Esta cuestión se acentúa en los trabajadores de los Centros Especiales de Empleo, para quienes el envejecimiento impacta doblemente al interferir en su desempeño profesional y su medio de vida. Con el objetivo de analizar la calidad de vida de personas con discapacidad intelectual, se realiza un estudio con una muestra de 49 trabajadores de un centro especial de empleo. La recogida de información se realiza mediante la Escala INICO-FEAPS de Evaluación Integral de la Calidad de Vida de Personas con Discapacidad Intelectual o del Desarrollo. Se realizan las pruebas U de Mann-Whitney; correlación de Spearman y Anova para el análisis de datos. Los resultados señalan la importancia de la edad en el deterioro de la calidad de vida que se manifiesta en peores puntuaciones en el bienestar emocional, inclusión social y relaciones interpersonales, entre otras, así como diferencias según el sexo y formación del colectivo. Se constata la necesidad de establecer retos y propuestas que minimicen los impactos negativos del envejecimiento en el tránsito hacia una etapa no activa. Es necesario ampliar el estudio con muestras más grandes. | es |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | es |
dc.publisher | Universidad de Almería | es |
dc.relation.ispartof | Psychology, Society & Education. 2020, V. 12, n. 2, p. 81-90 | es |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Aging | en |
dc.subject | Quality of life | en |
dc.subject | Intellectual disability | en |
dc.subject | Employment | en |
dc.subject | Envejecimiento | es |
dc.subject | Calidad de vida | es |
dc.subject | Discapacidad intelectual | es |
dc.subject | Empleo | es |
dc.subject.other | Salud | es |
dc.subject.other | Health | en |
dc.subject.other | Educación especial | es |
dc.subject.other | Special education | en |
dc.title | Impact of aging on the quality of life of workers with intellectual disabilities | en |
dc.title.alternative | Impacto del envejecimiento en la calidad de vida de los trabajadores con discapacidad intelectual | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.25115/psye.v12i2.2852 | es |
dc.identifier.doi | 10.25115/psye.v12i2.2852 | |
dc.identifier.essn | 1989-709X | |
dc.journal.title | Psychology, Society & Education | en |
dc.volume.number | 12 | es |
dc.issue.number | 2 | es |
dc.page.initial | 81 | es |
dc.page.final | 90 | es |
dc.type.hasVersion | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es |
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