Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorSanz de La Cal, Esther 
dc.contributor.authorOrtiz Revilla, Jairo 
dc.contributor.authorAlonso Centeno, Almudena 
dc.contributor.authorGreca Dufranc, Ileana María 
dc.date.accessioned2024-03-06T09:27:57Z
dc.date.available2024-03-06T09:27:57Z
dc.date.issued2023-12
dc.identifier.issn1697-7467
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10259/8761
dc.description.abstractIn Spain, primary education teachers teaching subject matter in a foreign lan-guage through Content and Language Integrated Learning (CLIL) require new pedagogical competencies. Teaching in a second language often poses problems, as many teachers have no specific training in CLIL and often wish to gain greater self-confidence when teaching some subjects, for example, Natural Sciences, in a foreign language. In that scenario, two general objectives are proposed in this study within the framework of pre-service CLIL teacher training: to examine the impact of a co-teaching programme on the development of the pedagogical competences of pre-service English as a Foreign Language (EFL) teach-ers engaged in STEAM+CLIL integrated education; and 2) to study the impact of the pro-gramme on the perceived self-confidence of pre-service teachers when teaching CLIL. The results of this research involving three experimental cohorts of pre-service teachers showed an improvement in their pedagogical competencies at designing integrated STEAM+CLIL didactic units, compared to the respective control groups; and an increase in their perceived self-confidence when teaching EFL through CLIL. These results point towards an alternative pathway for primary school teacher training in a foreign language, particularly English.Keywords: co-teaching, teacher training, EFL, STEAM, CLILen
dc.description.abstractEn España, la enseñanza de asignaturas en una lengua adicional a través del Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lengua Extranjera (AICLE) en Educación Primaria requiere nuevas competencias pedagógicas por parte de docentes. Esta situación suele plantear un problema, ya que muchos no tienen una formación específica en AICLE y consideran que necesitan más autoconfianza para enseñar dichas asignaturas en una lengua adicional, por ejemplo, en Natural Science. Ante este escenario, en este estudio se plantean dos objetivos generales en el marco del profesorado AICLE en formación: 1) examinar el impacto de un programa de codocencia en el desarrollo de competencias pedagógicas de futuros maestros de inglés como lengua extranjera en educación STEAM+AICLE integrada, y 2) estudiar el impacto de este programa en la autoconfianza hacia la enseñanza AICLE generada por los futuros maestros. Los resultados obtenidos en la investigación con tres cohortes experimentales de maestros en formación muestran una mejora de sus competencias pedagógicas para diseñar propuestas didácticas STEAM+AICLE integradas, en comparación con sus respectivos grupos de control; también a un aumento de su autoconfianza en la enseñanza de inglés como lengua extranjera a través de AICLE. Estos resultados parecen mostrar una alternativa para la formación docente de maestros de Educación Primaria en lengua adicional, particularmente inglés.es
dc.description.sponsorshipThis research was funded by the European Commission which financed the research project STEAM Education and Foreign Language Learning in Europe - SeLFIE (2020-1-ES01KA201-081850).en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoenges
dc.publisherEditorial Universidad de Granadaes
dc.relation.ispartofPorta Linguarum. 2023, Monográfico "Nuevas tendencias y prácticas en el desarrollo profesional del profesorado en contextos EFL/ESL", 2023c, p. 195–212es
dc.rightsAttribution 3.0 Unported*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/*
dc.subjectCo-teachingen
dc.subjectTeacher trainingen
dc.subjectEFLen
dc.subjectSTEAMen
dc.subjectCLILen
dc.subjectCodocenciaes
dc.subjectFormación docentees
dc.subjectInglés como lengua extranjeraes
dc.subjectAICLEes
dc.subject.otherEnseñanza primariaes
dc.subject.otherEducation, Primaryen
dc.subject.otherIngléses
dc.subject.otherEnglish languageen
dc.titleCo-teaching among English pre-service teachers for integrated STEAM+CLIL educationen
dc.title.alternativeCodocencia para la formación inicial de docentes de inglés en educación STEAM+AICLE integradaes
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.30827/portalin.vi2023c.29644es
dc.identifier.doi0.30827/portalin.vi2023c.29644
dc.relation.projectIDinfo:eu-repo/grantAgreement/EC/Erasmus+/2020-1-ES01-KA201-081850/EU/Steam education and foreign language learning in Europe/SeLFiE/en
dc.identifier.essn2695-8244
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones


Ficheros en este ítem

Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem