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dc.contributor.authorMacías Morón, Juan José
dc.contributor.authorValero Aguayo, Luis
dc.date.accessioned2025-01-13T12:23:43Z
dc.date.available2025-01-13T12:23:43Z
dc.date.issued2021-12
dc.identifier.issn1132-9483
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10259/9884
dc.description.abstractThere is growing evidence showing the efficacy of contextual or thirdgeneration therapies in various contexts and clinical conditions. In large groups of first- and second-year high school students (n= 112), the present study compares the efficacy of applying a program based on Acceptance and Commitment Therapy (ACT) versus a combined program using strategies from Functional-Analytical Psychotherapy (FAP), resulting in a so-called FACT approach. The purpose of this intervention was to extract the most relevant processes underpinning clinical changes to design training programs based on contextual behavioral science to improve students' health. The results indicated that both interventions produced statistically significant improvement in the health of the students. The program combined with FACT was superior in the self-concept variable. The implications of both brief programs to improve students' health in short periods are discussed on the basis of a behavioral methodology adapted to the academic context.en
dc.description.abstractLas terapias contextuales o de tercera generación cada vez acumulan más evidencia sobre su eficacia en diferentes contextos y condiciones clínicas. Este estudio compara en estudiantes de primero y segundo de bachillerato (n=112), la eficacia de un programa basado en la terapia de aceptación y compromiso (ACT) frente a un programa combinado añadiendo estrategias de la psicoterapia analítica funcional (FAP) y resultando en una aproximación denominada terapia funcional de aceptación y compromiso (FACT). El propósito de esta intervención consistió en extraer los procesos más relevantes para el cambio, con el objetivo de diseñar programas de formación basados en la ciencia conductual contextual para mejorar la salud de los estudiantes. Los resultados indicaron que ambas intervenciones produjeron cambios estadísticamente significativos mejorando la salud de los estudiantes. El programa combinado con FACT fue superior en la variable autoconcepto. Se discuten las implicaciones y diferencias de ambos programas breves para mejorar la salud de los estudiantes en breves periodos de tiempo, desde una metodología conductual adaptada al contexto académico.es
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoenges
dc.publisherFundación VECA para el Avance de la Psicología Clínica Conductuales
dc.relation.ispartofBehavioral Psychology, Psicología Conductual. 2021, V. 29, n. 3, p. 579-595es
dc.subjectBrief therapyen
dc.subjectContextual therapiesen
dc.subjectFACTen
dc.subjectSchool healthen
dc.subjectPrograma brevees
dc.subjectTerapias contextualeses
dc.subjectSalud escolares
dc.subject.otherPsicologíaes
dc.subject.otherPsychologyen
dc.subject.otherSaludes
dc.subject.otherHealthen
dc.titleApplication of FACT in the academic context to improve the health in high school studentsen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.51668/bp.8321304nes
dc.identifier.doi10.51668/bp.8321304n
dc.journal.titleBehavioral Psychology, Psicología Conductuales
dc.volume.number29es
dc.issue.number3es
dc.page.initial579es
dc.page.final595es
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones


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