Universidad de Burgos RIUBU Principal Default Universidad de Burgos RIUBU Principal Default
  • español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
Universidad de Burgos RIUBU Principal Default
  • Ayuda
  • Contacto
  • Sugerencias
  • Acceso abierto
    • Archivar en RIUBU
    • Acuerdos editoriales para la publicación en acceso abierto
    • Controla tus derechos, facilita el acceso abierto
    • Sobre el acceso abierto y la UBU
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Listar

    Todo RIUBUComunidadesFechaAutor / DirectorTítuloMateria / AsignaturaEsta colecciónFechaAutor / DirectorTítuloMateria / Asignatura

    Mi cuenta

    AccederRegistro

    Estadísticas

    Ver Estadísticas de uso

    Compartir

    Ver ítem 
    •   RIUBU Principal
    • E-Prints y Datos de investigación
    • Grupos de investigación
    • Terapia, Familia y Salud (TFS)
    • Artículos TFS
    • Ver ítem
    •   RIUBU Principal
    • E-Prints y Datos de investigación
    • Grupos de investigación
    • Terapia, Familia y Salud (TFS)
    • Artículos TFS
    • Ver ítem

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10259/10422

    Título
    Circadian rhythms in the university community: perception of health (dis) synchronisation
    Autor
    Fernández Hawrylak, MaríaAutoridad UBU Orcid
    Garrachón Gómez, Elena
    García Rodríguez, AnaAutoridad UBU Orcid
    García Rodríguez, SolAutoridad UBU Orcid
    Alonso Tristán, CristinaAutoridad UBU Orcid
    Publicado en
    Cogent Education. 2025, V. 12, n. 1, 2476272
    Editorial
    Taylor and Francis
    Fecha de publicación
    2025-03
    ISSN
    2331-186X
    DOI
    10.1080/2331186X.2025.2476272
    Resumen
    The aim of this research is to analyze circadian typologies in the community of the University of Burgos (Spain). In this study, 1,067 participants from three groups (students (ST), administrative and service staff (AS) and teaching and research staff (TR)) from all the educational centers completed the Morningness-Eveningness Questionnaire (MEQ) adapted to Spanish. The majority of the circadian typology in the three groups was intermediate, with a percentage higher than 60% in each of them. With this in mind, certain socio-demographic factors were also evaluated, such as age and gender. Younger participants tended to have an evening circadian typology. In terms of gender, both male and female participants who were not in the middle of the day were more representative of the morning typology. To complement the study, 9 participants were interviewed to explore the health effects of chronotype synchronisation/(de)synchronisation in the different university groups, with a stronger influence observed in students and teaching and research staff.
    Palabras clave
    Circadian types
    Chronodisruption
    Chronotype
    Academic community
    MEQ
    Materia
    Ritmos circadianos
    Circadian rhythms
    Enseñanza superior
    Education, Higher
    URI
    http://hdl.handle.net/10259/10422
    Versión del editor
    https://doi.org/10.1080/2331186X.2025.2476272
    Aparece en las colecciones
    • Artículos Matemática Aplicada
    • Artículos SWIFT
    • Artículos TFS
    Atribución 4.0 Internacional
    Documento(s) sujeto(s) a una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional
    Ficheros en este ítem
    Nombre:
    Fernandez-ec_2025.pdf
    Tamaño:
    1.594Mb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    Visualizar/Abrir

    Métricas

    Citas

    Academic Search
    Ver estadísticas de uso

    Exportar

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis
    Mostrar el registro completo del ítem