Universidad de Burgos RIUBU Principal Default Universidad de Burgos RIUBU Principal Default
  • español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
Universidad de Burgos RIUBU Principal Default
  • Ayuda
  • Contact Us
  • Send Feedback
  • Acceso abierto
    • Archivar en RIUBU
    • Acuerdos editoriales para la publicación en acceso abierto
    • Controla tus derechos, facilita el acceso abierto
    • Sobre el acceso abierto y la UBU
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of RIUBUCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    Compartir

    View Item 
    •   RIUBU Home
    • Doctoral theses
    • Tesis Didácticas Específicas
    • View Item
    •   RIUBU Home
    • Doctoral theses
    • Tesis Didácticas Específicas
    • View Item

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10259/5951

    Título
    STEM education in elementary grades: design of an effective framework for improving attitudes towards school science
    Autor
    Toma, Radu BogdanUBU authority Orcid
    Director
    Meneses Villagrá, Jesús ÁngelUBU authority Orcid
    Entidad
    Universidad de Burgos. Departamento de Didácticas Específicas
    Fecha de publicación
    2020
    DOI
    10.36443/10259/5951
    Abstract
    Esta tesis doctoral documenta el proceso iterativo de diseño, implementación y evaluación de un marco pedagógico enraizado en las teorías constructivistas y socio-constructivistas del aprendizaje, y en el modelo tripartita de las actitudes, que ofrece pautas generalizables sobre las características de una educación STEM auténtica, válida y plausible que posee el potencial de mejorar las actitudes de los estudiantes de Educación Primaria hacia la asignatura escolar Ciencias de la Naturaleza. Un total de 894 estudiantes matriculados en 3º a 6º curso de Educación Primaria participaron en el desarrollo de este enfoque educativo. Los resultados de la intervención sugieren que el marco pedagógico STEM propuesto mejora las expectativas de éxito, el disfrute de la ciencia escolar, la autoeficacia en la ciencia escolar y la intención de los estudiantes de 3º a 6º de Educación Primaria de matricularse en futuras asignaturas de ciencia, sin efectos diferenciales en términos de variable de género.
     
    This doctoral thesis reports the iterative process of designing, implementing and evaluating a pedagogical framework rooted in the constructivist and socio-constructivist theories of learning, and in the tripartite model of attitudes, which provides generalizable guidelines on the characteristics of an authentic, valid and plausible STEM education that possesses the potential to enhance elementary school students attitudes towards school science. A total of 894 students enrolled in 3rd to 6th grades of elementary education participated in the development of this educational approach. The results of the intervention suggest that the proposed STEM pedagogical framework improves students expectancies of success un school science, enjoyment of school science lessons, self-efficacy in school science, and their intention to enroll in future science subjects, without differential effects in terms of gender variable.
    Palabras clave
    STEM
    Actitudes hacia la ciencia
    Programación computacional
    Indagación escolar
    Diseño ingenieril
    Attitudes towards science
    Computational coding
    Inquiry based science education
    Engineering design process
    Materia
    Enseñanza primaria
    Education, Primary
    Planificación educativa
    Educational planning
    URI
    http://hdl.handle.net/10259/5951
    Collections
    • Tesis Didácticas Específicas
    Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
    Documento(s) sujeto(s) a una licencia Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
    Files in this item
    Nombre:
    Toma-Tesis.pdf
    Tamaño:
    40.03Mb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    FilesOpen

    Métricas

    Citas

    Academic Search
    Ver estadísticas de uso

    Export

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis
    Show full item record