Universidad de Burgos RIUBU Principal Default Universidad de Burgos RIUBU Principal Default
  • español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
Universidad de Burgos RIUBU Principal Default
  • Ayuda
  • Contacto
  • Sugerencias
  • Acceso abierto
    • Archivar en RIUBU
    • Acuerdos editoriales para la publicación en acceso abierto
    • Controla tus derechos, facilita el acceso abierto
    • Sobre el acceso abierto y la UBU
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Listar

    Todo RIUBUComunidadesFechaAutor / DirectorTítuloMateria / AsignaturaEsta colecciónFechaAutor / DirectorTítuloMateria / Asignatura

    Mi cuenta

    AccederRegistro

    Estadísticas

    Ver Estadísticas de uso

    Compartir

    Ver ítem 
    •   RIUBU Principal
    • E-Prints y Datos de investigación
    • Departamentos y Centros
    • Departamento de Expresión Gráfica
    • Área de Expresión Gráfica en la Ingeniería
    • Artículos Área de Expresión Gráfica en la Ingeniería
    • Ver ítem
    •   RIUBU Principal
    • E-Prints y Datos de investigación
    • Departamentos y Centros
    • Departamento de Expresión Gráfica
    • Área de Expresión Gráfica en la Ingeniería
    • Artículos Área de Expresión Gráfica en la Ingeniería
    • Ver ítem

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10259/4652

    Título
    Learning CAD at university through summaries of the rules of design intent
    Autor
    Ramos Barbero, BasilioAutoridad UBU
    Melgosa Pedrosa, CarlosAutoridad UBU Orcid
    Zamora Samperio, RaúlAutoridad UBU
    Publicado en
    International journal of technology and design education. 2017, V. 27, n. 3, p. 481–498
    Editorial
    Springer
    Fecha de publicación
    2017-09
    ISSN
    0957-7572
    DOI
    10.1007/s10798-016-9358-z
    Resumen
    The ease with which 3D CAD models may be modified and reused are two key aspects that improve the design-intent variable and that can significantly shorten the development timelines of a product. A set of rules are gathered from various authors that take different 3D modelling strategies into account. These rules are then applied to CAD strategic-knowledge learning methodology and included in 3D CAD modelling exercises for students following the degree in mechanical engineering at the University of Burgos (Spain). The experiment was conducted in two groups with a total of 75 students. The design-intent rules were introduced in the different exercises that the teacher explained in both the theoretical and the practical classes. In addition, a summary of the different design rules in each of the practical exercises was explained in the practical classes in only one of the groups. The experimental results, reported in this paper, tested the influence of these summaries on overall improvements in 3D modelling and on the design-intent variable, which is subdivided into four sections: skeleton, structures, alterations and constraints. The use of the summaries of the design intent rules led to statistically significant improvements in 3D modelling in the experimental group, in comparison with the group of students to whom those summaries were not explained.
    Palabras clave
    Strategic knowledge
    3D CAD learning
    Reuse and alteration of the CAD model
    Design intent
    3D design rules
    Materia
    Enseñanza superior
    Education, Higher
    URI
    http://hdl.handle.net/10259/4652
    Versión del editor
    https://doi.org/10.1007/s10798-016-9358-z
    Aparece en las colecciones
    • Artículos Área de Expresión Gráfica en la Ingeniería
    Ficheros en este ítem
    Nombre:
    Ramos-IJTDE_2017.pdf
    Tamaño:
    454.5Kb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    Visualizar/Abrir

    Métricas

    Citas

    Academic Search
    Ver estadísticas de uso

    Exportar

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis
    Mostrar el registro completo del ítem