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dc.contributor.authorBarros del Río, María Amor 
dc.date.accessioned2017-05-02T10:27:05Z
dc.date.available2017-05-02T10:27:05Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn1699-311X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10259/4441
dc.description.abstractIn the central decades of the 20th century, the feminine icons of “Mother Church” and “Mother Ireland” were set as conduct models to follow by Irish women. Simultaneously, legal, moral and economic forces collaborated in limiting the scope of their agency. In order to elicit where women situated and how female expressions of belonging and not belonging took shape, this article uses intersectionality to look into the short story “Park-Going Days” authored by women’s rights activist and writer Evelyn Conlon. The plot displays the ambivalent feelings of the newcomer, a childless married woman, towards the other women in the community and her difficulties fitting in. At the same time, this story provides the reader with the unspoken personal experiences of these women in relation to marriage, work and motherhood. Thus, the analysis will show how this situation is constructed and understood by the author. Besides, the use of intersectionality will allow a multi-level analysis to unveil the interdependence of structures, social categories and representations that result in socially constructed forms of differentiation and exclusion for (some) women, and the consequent forms of resistance and consent. Finally, new paths for literary analysis are suggested within the frame of intersectionality.en
dc.description.abstractEn las décadas centrales del siglo XX, los iconos femeninos “Madre Iglesia” y “Madre Irlanda” se presentaron como los modelos de conducta a seguir por las mujeres irlandesas. Al mismo tiempo, una serie de fuerzas legales, morales y económicas colaboraron para limitar el alcance de su capacidad de actuación. Con el fin de inferir el posicionamiento de las mujeres y cómo se fueron conformando las diversas expresiones femeninas de pertenencia y no pertenencia, este artículo utiliza la interseccionalidad para analizar el relato “Park-Going Days” de Evelyn Conlon, escritora y activista por los derechos de las mujeres. La trama muestra los sentimientos ambivalentes de la recién llegada, una mujer casada sin hijos, hacia las otras mujeres de la comunidad, y sus dificultades para encajar en ese colectivo. Al mismo tiempo, esta historia descubre al lector las experiencias personales silenciadas de estas mujeres en relación con el matrimonio, el trabajo y la maternidad. Así, el análisis mostrará cómo la autora construye y entiende esta situación. Además, el uso de la interseccionalidad permitirá un análisis a varios niveles que revele la interdependencia existente entre las estructuras, las categorías sociales y las representaciones, lo que se traducirá en formas socialmente construidas de diferenciación y exclusión para (algunas de) las mujeres, y las consiguientes formas de resistencia y de consentimiento. Por último, se proponen nuevas vías de análisis literario en el marco de la interseccionalidad.es
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoenges
dc.publisherAsociación Española de Estudios Irlandeseses
dc.relation.ispartofEstudios Irlandeses. 2016, n. 11, p 12-22es
dc.rightsAttribution-NonCommercial 4.0 International
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.subjectIrelanden
dc.subjectMotherhooden
dc.subjectIntersectionalityen
dc.subjectExclusionen
dc.subjectBelongingen
dc.subjectIrlandaes
dc.subjectmaternidades
dc.subjectinterseccionalidades
dc.subjectexclusiónen
dc.subjectpertenenciaes
dc.subject.otherLiteratura irlandesaes
dc.subject.otherIrish literatureen
dc.titlePower, Gender and the Nation: Negotiations of Belonging in Evelyn Conlon’s Short Story “Park-Going Days”en
dc.typeArtículoes
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.24162/EI2016-6011
dc.identifier.doi10.24162/EI2016-6011
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen


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