Universidad de Burgos RIUBU Principal Default Universidad de Burgos RIUBU Principal Default
  • español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
Universidad de Burgos RIUBU Principal Default
  • Ayuda
  • Contacto
  • Sugerencias
  • Acceso abierto
    • Archivar en RIUBU
    • Acuerdos editoriales para la publicación en acceso abierto
    • Controla tus derechos, facilita el acceso abierto
    • Sobre el acceso abierto y la UBU
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Listar

    Todo RIUBUComunidadesFechaAutor / DirectorTítuloMateria / AsignaturaEsta colecciónFechaAutor / DirectorTítuloMateria / Asignatura

    Mi cuenta

    AccederRegistro

    Estadísticas

    Ver Estadísticas de uso

    Compartir

    Ver ítem 
    •   RIUBU Principal
    • E-Prints y Datos de investigación
    • Grupos de investigación
    • Tecnología y Terapia Ocupacional (TECTO)
    • Artículos TECTO
    • Ver ítem
    •   RIUBU Principal
    • E-Prints y Datos de investigación
    • Grupos de investigación
    • Tecnología y Terapia Ocupacional (TECTO)
    • Artículos TECTO
    • Ver ítem

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10259/8031

    Título
    Activities of Daily Living, Playfulness and Sensory Processing in Children with Autism Spectrum Disorder: A Spanish Study
    Autor
    Yela González, Nuria
    Santamaría Vázquez, MontserratAutoridad UBU Orcid
    Ortiz Huerta, Juan HilarioAutoridad UBU Orcid
    Publicado en
    Children. 2021, V. 8, n. 2, 61
    Editorial
    MDPI
    Fecha de publicación
    2021-01
    DOI
    10.3390/children8020061
    Resumen
    The purposes of the study were to identify whether differences exist between Spanish children with ASD and neurotypical development in relation to Activities of Daily Living (ADL), playfulness, and sensory processing; as well as to confirm whether a relation exists between those areas and sensory processing. Study Design: A descriptive cross-sectional study. Methods: Forty children, 20 with a diagnosis of ASD and 20 with neurotypical development, were recruited. The measurement tools used were the Pediatric Evaluation of Disability Inventory (PEDI), Test of Playfulness (ToP), and Sensory Processing Measure (SPM). Results: The sensory processing of children with ASD were related to decreased functional skills performance of ADL (F = 94.4, p = 0.00) and playfulness (p = 0.00) than neurotypical children; in addition, the problems of sensory reactivity were associated with worse development in these occupational areas (p = 0.00 for both Spearman correlations). Conclusions: Children with ASD present worse performance of functional skills and playfulness than neurotypical ones. Likewise, sensory reactivity is related to the development in the occupational areas.
    Palabras clave
    Sensory integration
    Play
    Daily life
    Sensory disorders
    Child
    Materia
    Educación especial
    Special education
    Salud
    Health
    Sistema nervioso-Enfermedades
    Nervous system-Diseases
    URI
    http://hdl.handle.net/10259/8031
    Versión del editor
    https://doi.org/10.3390/children8020061
    Aparece en las colecciones
    • Artículos TECTO
    Atribución 4.0 Internacional
    Documento(s) sujeto(s) a una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional
    Ficheros en este ítem
    Nombre:
    Yela-children_2021.pdf
    Tamaño:
    552.4Kb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    Visualizar/Abrir

    Métricas

    Citas

    Academic Search
    Ver estadísticas de uso

    Exportar

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis
    Mostrar el registro completo del ítem