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dc.contributor.authorGarcía Arroyo, Ana 
dc.date.accessioned2024-01-12T12:56:52Z
dc.date.available2024-01-12T12:56:52Z
dc.date.issued2018-12
dc.identifier.issn1137-6368
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10259/8322
dc.description.abstractFrom a post-colonial and gender perspective I examine R.K. Narayan’s The Mahabharata (1978), Chitra Banerjee Divakaruni’s The Palace of Illusions (2008) and Mahasweta Devi’s “Draupadi” (1997), in order to analyze how they have rewritten the ancient myth of the Mahabharata. To be more precise, I look into the story of Draupadi, one of the most popular female protagonists, who has become an archetype of the Hindu woman. The ultimate goal is to demonstrate by confronting these narrations that Narayan’s modern prose responds to the dominant Brahmanical discourse that has built up essentialist models of masculinity and femininity. In contrast, Divakaruni’s and Devi’s texts go a step further and 1) hark back to a Brahmanical patriarchy that has exercised control over the feminine throughout history; 2) offer a form of counter discourse by interrogating and deconstructing gender; 3) expose with their rebellious voices the limits of the colonizing power and 4) give us a more accurate understanding of women’s realities in contemporary India.en
dc.description.abstractDesde la perspectiva de los estudios postcoloniales y de género, examino The Mahabharata (1978) de R.K. Nayaran, The Palace of Illusions (2008) de Chitra Banerjee Divakaruni y “Draupadi” (1997) de Mahasweta Devi, con el fin de analizar críticamente cómo estos autores han re-escrito el mito épico antiguo del Mahabharata. De forma más precisa me concentro en la historia de Draupadi, uno de los personajes femeninos más famosos, que se ha convertido en un arquetipo de mujer hindú. Al confrontar estas narraciones el objetivo principal es demostrar que la versión moderna en prosa de Narayan responde al discurso dominante Brahmánico que ha construido modelos esencialistas de masculinidad y feminidad. En su lugar, los textos de Divakaruni y de Devi se alejan de esto y 1) desafían y se resisten al patriarcado Brahmánico que ha ejercido control sobre lo femenino a través de la historia; 2) ofrecen un contra-discurso con su interrogación y deconstrucción del género; 3) exponen los límites del poder colonizador con sus voces contestatarias y 4) nos ofrecen un conocimiento más preciso sobre las realidades de la mujer en la India contemporánea.es
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoenges
dc.publisherUniversidad de Zaragoza. Departamento de Filología Inglesa y Alemanaes
dc.relation.ispartofMiscelánea: A Journal of English and American Studies. 2018, V. 58, p. 13-29es
dc.rightsAtribución-NoComercial 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/*
dc.subjectMahabharataen
dc.subjectDraupadien
dc.subjectNarayanen
dc.subjectDivakarunien
dc.subjectDevien
dc.subjectGender and post-colonialismen
dc.subjectGénero y postcolonialismoes
dc.subject.otherLiteraturaes
dc.subject.otherLiteratureen
dc.subject.otherCulturaes
dc.subject.otherCultureen
dc.subject.otherSociologíaes
dc.subject.otherSociologyen
dc.titleA Deconstruction of the Mahabharata: When Draupadi Writes Backen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.26754/ojs_misc/mj.20186301es
dc.identifier.doi10.26754/ojs_misc/mj.20186301
dc.identifier.essn2386-4834
dc.journal.titleMiscelánea: A Journal of English and American Studieses
dc.volume.number58es
dc.page.initial13es
dc.page.final29es
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones


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