Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Muñoz Martín, Lucía | |
dc.date.accessioned | 2025-02-04T11:09:20Z | |
dc.date.available | 2025-02-04T11:09:20Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.isbn | 978-972-745-276-7 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10259/10157 | |
dc.description | Trabajo presentado en: V Encontro Internacional de Formação na Docência (INCTE), 2020 | es |
dc.description.abstract | This paper proposes a classroom intervention for teachers to use in their English as a Foreign Language (EFL) lessons to familiarise their students with the idea of English as a Lingua Franca (ELF). Here, Spanish students’ perceptions towards non-standard varieties of English in international contexts are investigated. The study, first of all, reveals an awareness by the majority of the participants of the need to learn to communicate better with other non-native speakers of English inside the EFL classroom. Most claim they would like their teachers to pay more attention to pronunciation in order to avoid misunderstandings, others suggest they need more exposure to non-standard varieties of English to be prepared for real-life interactions, proving that the proposed intervention raises students’ awareness towards the intercultural usage of English in global communication settings. The main objective of this paper is to show a classroom experience designed to teach Spanish students Global English, instead of the traditional Standard English, with the aim of facilitating real-life communication outside the classroom. This classroom experience aims at raising awareness towards other varieties of English which students will most likely encounter in international contexts. This classroom experience proves that students are not presented to world Englishes in their learning process, not even C1 level students, which is the second highest level of English learning according to the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR). It is clear that this intervention raises students’ awareness and creates more intelligible English speakers who are more prepared for international communication. After seeing the potential of this short classroom experience, one could claim that a wider classroom intervention based on this experiment could result in not only aware English speakers but also more intelligible ones, prepared for international interactions in today’s era: the era of the communication. This classroom intervention could be modified to be implemented in any other EU country for common intelligibility amongst EU nations. | en |
dc.description.abstract | El presente artículo propone una intervención didáctica para que sea usada por profesores de inglés en sus clases de inglés como segunda lengua para familiarizar a los estudiantes con la idea del Inglés como lengua franca. En él se investigan las percepciones de los estudiantes de inglés de nacionalidad española sobre las variedades del inglés no nativo en situaciones internacionales. El estudio, primeramente, revela un conocimiento por parte de la mayoría de los alumnos sobre la necesidad de aprender a comunicarse mejor con otros hablantes de inglés no nativos. La mayoría de ellos afirmaron que les gustaría que sus profesores de inglés dieran más importancia a la pronunciación con el fin de evitar malentendidos; otros sugirieron que necesitaban más exposición al inglés hablado por personas no nativas con el fin de estar preparados para interacciones reales fuera de clase. Esta intervención crea conciencia hacia el uso intercultural del inglés en situaciones de comunicación global. Los objetivos principales de este artículo son, primero, analizar el incremento de uso del inglés cómo lengua franca y, segundo, hacer una demostración de una experiencia educativa diseñada para enseñar inglés global al alumnado español, en vez del típico inglés estándar, con la finalidad de preparar a dicho alumnado para una comunicación más fácil en el mundo real, donde la mayoría de los hablantes del inglés son también no nativos. Dicha experiencia demuestra que a los estudiantes no se les presenta el inglés mundial en su proceso de aprendizaje, ni siquiera en niveles tan altos como el C1. Está claro que esta intervención crea conciencia y moldea al alumnado para que puedan convertirse en hablantes de inglés inteligibles, más preparados para participar en situaciones de comunicación internacional. Después de ver el potencial de esta corta experiencia, se podría decir que una intervención más amplia basada en este experimento no solo resultaría en hablaste de inglés más concienciados, sino también más inteligibles, preparados para interacciones internacionales en la era de la comunicación en la cual vivimos. Esta intervención se podría modificar para ser implementada en cualquier otro país de la Unión Europea para un entendimiento común hablando inglés entre países. | es |
dc.format.mimetype | applicatoin/pdf | |
dc.language.iso | eng | es |
dc.publisher | Instituto Politécnico de Bragança | es |
dc.relation.ispartof | V Encontro Internacional de Formação na Docência (INCTE): livro de atas, p. 115-124 | es |
dc.rights | Attribution 3.0 Unported | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/ | * |
dc.subject | English as a foreign language (EFL) | en |
dc.subject | English as a lingua franca (ELF) | en |
dc.subject | Global English awareness in EFL classroom | en |
dc.subject | Inglés como lengua extranjera | es |
dc.subject | Inglés como lengua franca | es |
dc.subject | Concienciación del inglés global en las clases de inglés como lengua extranjera | es |
dc.subject.other | Profesores de inglés | es |
dc.subject.other | English teachers | en |
dc.subject.other | Educación | es |
dc.subject.other | Education | en |
dc.subject.other | Lengua inglesa | es |
dc.subject.other | English language | en |
dc.title | Global English awareness: experiencia de comunicación intercultural en el aula de inglés | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/conferenceObject | es |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.34620/incte.2020 | es |
dc.identifier.doi | 10.34620/incte.2020 | |
dc.page.initial | 115 | es |
dc.page.final | 124 | es |
dc.type.hasVersion | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es |