Universidad de Burgos RIUBU Principal Default Universidad de Burgos RIUBU Principal Default
  • español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
Universidad de Burgos RIUBU Principal Default
  • Ayuda
  • Contact Us
  • Send Feedback
  • Acceso abierto
    • Archivar en RIUBU
    • Acuerdos editoriales para la publicación en acceso abierto
    • Controla tus derechos, facilita el acceso abierto
    • Sobre el acceso abierto y la UBU
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of RIUBUCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    Compartir

    View Item 
    •   RIUBU Home
    • Doctoral theses
    • Tesis Ciencias de la Educación
    • View Item
    •   RIUBU Home
    • Doctoral theses
    • Tesis Ciencias de la Educación
    • View Item

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10259/7840

    Título
    Medición de la responsabilidad social universitaria en el Ecuador: caso Universidad Técnica Estatal de Quevedo
    Autor
    Álvarez Morales, Elsa Leuvany
    Director
    Fuente Anuncibay, Raquel de laUBU authority Orcid
    González Bernal, JerónimoUBU authority Orcid
    Caggiano, Valeria
    Entidad
    Universidad de Burgos. Departamento de Ciencias de la Educación
    Fecha de publicación
    2022
    Fecha de lectura/defensa
    2022-05-27
    DOI
    10.36443/10259/7840
    Abstract
    La presente investigación tiene como objetivo proponer un modelo de medición de responsabilidad social universitaria. La muestra estuvo conformada por los administrativos, docentes y estudiantes de la Universidad Técnica Estatal de Quevedo (UTEQ), aplicó un cuestionario adaptado del desarrollado por URSULA (Vallaeys, 2021). Así mismo, se utilizó la matriz de autodiagnóstico RSU – URSULA (Vallaeys et al., 2021) para obtener información de las autoridades y directivos de la UTEQ. Ambos instrumentos miden las 12 metas y 66 indicadores del modelo URSULA, evalúan las cuatro dimensiones de la responsabilidad social universitaria: gestión organizacional, formación, cognición y participación social. Los resultados muestran una alta fiabilidad del instrumento de medición. Los stakeholders internos señalan que la mayoría de los indicadores de las metas muestran un desempeño medio. Adicionalmente, la prueba U de Mann-Whitney identificó la existencia de diferencias significativas en el indicador global RSU entre los estudiantes de las diferentes facultades.
     
    The objective of this research is to propose a model for measuring university social responsibility. For this purpose, a survey was applied to workers, teachers and students of the State Technical University of Quevedo (UTEQ), through a questionnaire adapted from the one developed by URSULA (Vallaeys, 2021). Likewise, the USR-URSULA self-diagnosis matrix (Vallaeys et al., 2021) was used to collect information from the authorities and directors of the UTEQ. Both instruments measure the 12 goals of the URSULA model, which assess the four dimensions of university social responsibility: organizational management, education, cognition and social participation. In the case of workers, the means were used for the evaluations of the three goals of the organizational management dimension. For the analysis of the goals from the perspective of teachers and students, a factorial analysis of principal components was applied. The results were used to calculate indicators for each of the goals of the model and to calculate a global indicator of university social responsibility. The results show a high reliability of the measuring instrument. The descriptive analysis of the indicators showed that there is a discrepancy between the diagnosis made by the authorities and managers and the perspective of the workers, teachers and students. Additionally, the Mann-Whitney U test identified the existence of significant differences in the global indicator of university social responsibility.
    Palabras clave
    Indicadores
    Responsabilidad social corporativa
    Responsabilidad social universitaria
    Stakeholders
    URSULA
    Indicators
    Corporate social responsibility
    University social responsibility
    Materia
    Universidades
    Universities and colleges
    Enseñanza superior
    Education, Higher
    URI
    http://hdl.handle.net/10259/7840
    Collections
    • Tesis Ciencias de la Educación
    Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
    Documento(s) sujeto(s) a una licencia Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
    Files in this item
    Nombre:
    Alvarez_Morales_Elsa_Leuvany.pdfEmbargado hasta: 2025-05-28
    Tamaño:
    3.805Mb
    Formato:
    Adobe PDF
    FilesOpen

    Métricas

    Citas

    Academic Search
    Ver estadísticas de uso

    Export

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis
    Show full item record

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • Utilización, formación y valoración de las TIC entre los profesionales de la educación social en España: una reflexión sobre la práctica 

      Martínez Pérez, AlejandroUBU authority
      (2020)
      Tesis doctoral
    • Evaluación de la efectividad de programas destinados a la promoción y mejora de la convivencia en un centro de Educación Secundaria de la provincia de Ciudad Real 

      Mateos-Aparicio Naranjo, José Mª
      (2009)
      Tesis doctoral
    • Empleo, conducta adaptativa y discapacidad intelectual 

      Medina Gómez, Mª BegoñaUBU authority; Pérez de Albéniz Garrote, GloriaUBU authority
      (2016, Asociación INFAD)
      Artículo