dc.contributor.author | Zaparaín Yáñez, Mª José | |
dc.date.accessioned | 2024-02-29T10:54:41Z | |
dc.date.available | 2024-02-29T10:54:41Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.issn | 1130-7099 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10259/8746 | |
dc.description.abstract | Las vidrieras del siglo XIX son un fiel reflejo de la mentalidad y los gustos de un momento de profundos cambios en Europa que propició la recuperación de un arte casi olvidado. España tardó en sumarse a
esta dinámica y los inicios de la restauración de la catedral de León constituyen un elocuente testimonio de
las limitaciones que había a este respecto. Las propuestas de su restaurador, Matías Laviña, denotan su interés
hacia este arte y su preferencia por una vidriera de carácter pictórico cuya perfección pensaba lograr interviniendo, a modo de banco de pruebas, en las obras conservadas | es |
dc.description.abstract | The stained-glass windows of the 19th c. are a faithful reflection of the mentalities and tastes of a time
of profound change within Europe that favored the recovery of a forgotten art form. Spain was slow to join this
trend and the early days of the restoration of the Cathedral of Leon constitute an eloquent testimony of the
limitations that existed in that respect. The proposals of the architect in charge of its restoration, Matías Laviña,
reflect his interest in this art form and his preference for stained-glass of a pictorial nature, the perfection of
which he thought to achieve, as if on a test bench, intervening in the works that had been conserved. | en |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | spa | es |
dc.publisher | Universidad de Valencia | es |
dc.relation.ispartof | Ars Longa. Cuadernos de arte. 2022, n. 31, p. 203-217 | es |
dc.rights | Attribution-NonCommercial 3.0 Unported | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/ | * |
dc.subject | Vidrieras | es |
dc.subject | Siglo XIX | es |
dc.subject | España | es |
dc.subject | Catedral de León | es |
dc.subject | Matías Laviña | es |
dc.subject | Stained glass | en |
dc.subject | 19th c. | en |
dc.subject | Spain | en |
dc.subject | Cathedral of Leon | en |
dc.subject.other | Arquitectura | es |
dc.subject.other | Architecture | en |
dc.subject.other | Arte | es |
dc.subject.other | Art | en |
dc.title | "Aquel mágico efecto". Matías Laviña y las vidrieras de la catedral de León | es |
dc.title.alternative | "That magic efffect". Matías Laviña and the stained-glass windows of Leon Cathedral | en |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
dc.relation.publisherversion | https://ojs.uv.es/index.php/arslonga/article/view/21029 | es |
dc.identifier.essn | 2605-0439 | |
dc.journal.title | Ars Longa. Cuadernos de arte | es |
dc.issue.number | 31 | es |
dc.page.initial | 203 | es |
dc.page.final | 217 | es |
dc.type.hasVersion | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es |