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dc.contributor.authorSimón Vicente, Lucía 
dc.contributor.authorRodríguez Cano, Sonia 
dc.contributor.authorDelgado Benito, Vanesa 
dc.contributor.authorAusín Villaverde, Vanesa 
dc.contributor.authorCubo Delgado, Esther 
dc.date.accessioned2024-03-14T12:34:04Z
dc.date.available2024-03-14T12:34:04Z
dc.date.issued2022-07
dc.identifier.issn0213-4853
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10259/8824
dc.description.abstractBackground: Virtual Reality (VR) uses computer technology to create a simulated environment. VR is a growing technology with promising extensive applications in different areas such as Medicine, entertainment, sports, gaming, and simulation. However, information about VR side effects is still limited. We aimed to identify the most frequent physical side effects caused by VR therapeutic applications. Methodology: All available full-text articles evaluating VR as a therapeutic intervention and side effects using the Simulator Sickness Questionnaire (SSQ) between 2016 and 2021 were consulted across 4 electronic (Entrez Pubmed, Scopus, Science Direct, and Wiley databases). The methodological quality was assessed using the PEDro scale. Results: Ten out of 55 reviewed articles (18%) met inclusion/exclusion criteria, including a sample of 416 patients, mean age of 24.54 (15—52.6) years old. According to the PEDro scale, two articles (20%) were considered good or excellent. Side effects were reported more frequently with head-mounted displays compared to desktop systems, especially disorientation, followed by nausea and oculomotor disturbances. Conclusions: Although VR might have positive effects as a therapeutic tool, VR can also cause side events. As in any othertherapeutic intervention, itis importantto understand the effectiveness and safety before planning a VR intervention using a well-designed scientific methodology.en
dc.description.abstractAntecedentes: La Realidad Virtual (RV) proporciona un entorno simulado mediante el uso de tecnologías informáticas. Aunque la RV es una tecnología en expansión con aplicaciones prometedoras en diferentes áreas de la medicina, ocio, deportes, juegos y simulaciones, todavía existe poca información sobre su seguridad. El objetivo de este estudio es identificar los efectos secundarios más frecuentes provocados por las aplicaciones terapéuticas de la RV. Metodología: Se consultaron todos los artículos de texto completo disponibles que evaluaron la RV como intervención terapéutica y sus efectos secundarios utilizando el Simulator Sickness Questionnaire (SSQ), entre 2016 y 2021, en 4 bases electrónicas: Entrez Pubmed, Scopus, Science Direct y bases de datos Wiley. La calidad metodológica se evaluó usando la escala PEDro. Resultados: Diez de los 55 artículos revisados (18%) cumplieron con los criterios de inclusión/exclusión, incluyendo una muestra total de 416 pacientes, edad media de 24,54 anos ˜ (15—52,6 anos). ˜ Dos artículos (20%) fueron considerados buenos o excelentes. Los efectos secundarios asociados a la RV más frecuentes fueron desorientación, náauseas y trastornos oculomotores, especialmente cuando se usaban con «head-mounted displays» comparados con las pantallas del ordenador/TV. Conclusiones: Aunque la RV se usa cada vez más en diferentes intervenciones terapéuticas, la RV puede producir efectos secundarios. Para planificar una intervención terapéutica a través de RV, es importante conocer su seguridad y eficacia a través de estudios con una metodología científica adecuada.es
dc.description.sponsorshipThe author(s) disclosed receipt of the following financial support for the research, authorship, and/or publication of this article: This work was co-financed by the Erasmus+ program of the European Union through the 2018-1-ES01-KA201-050659 project.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoenges
dc.publisherElsevieren
dc.relation.ispartofNeurología. 2022es
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectVirtual realityen
dc.subjectSide effectsen
dc.subjectCybersicknessen
dc.subjectSimulator Sicknessen
dc.subjectQuestionnaireen
dc.subjectRealidad virtuales
dc.subjectEfectos secundarioses
dc.subjectCiberenfermedades
dc.subjectCuestionarioes
dc.subject.otherSistema nervioso-Enfermedadeses
dc.subject.otherNervous system-Diseasesen
dc.subject.otherMedicinaes
dc.subject.otherMedicineen
dc.subject.otherNeurologíaes
dc.subject.otherNeurologyen
dc.titleCybersickness. A systematic literature review of adverse effects related to virtual realityen
dc.title.alternativeCiberenfermedad. Revisión sistemática de la literatura sobre efectos adversos asociados a la Realidad Virtuales
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.1016/j.nrl.2022.04.009es
dc.identifier.doi10.1016/j.nrl.2022.04.009
dc.journal.titleNeurologíaes
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones


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