Universidad de Burgos RIUBU Principal Default Universidad de Burgos RIUBU Principal Default
  • español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
Universidad de Burgos RIUBU Principal Default
  • Ayuda
  • Contacto
  • Sugerencias
  • Acceso abierto
    • Archivar en RIUBU
    • Acuerdos editoriales para la publicación en acceso abierto
    • Controla tus derechos, facilita el acceso abierto
    • Sobre el acceso abierto y la UBU
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Listar

    Todo RIUBUComunidadesFechaAutor / DirectorTítuloMateria / AsignaturaEsta colecciónFechaAutor / DirectorTítuloMateria / Asignatura

    Mi cuenta

    AccederRegistro

    Estadísticas

    Ver Estadísticas de uso

    Compartir

    Ver ítem 
    •   RIUBU Principal
    • E-Prints y Datos de investigación
    • Grupos de investigación
    • Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias (GIEC)
    • Artículos GIEC
    • Ver ítem
    •   RIUBU Principal
    • E-Prints y Datos de investigación
    • Grupos de investigación
    • Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias (GIEC)
    • Artículos GIEC
    • Ver ítem

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10259/8757

    Título
    STEM vs. STEAM Education and Student Creativity: A Systematic Literature Review
    Autor
    Aguilera, David
    Ortiz Revilla, JairoAutoridad UBU Orcid
    Publicado en
    Education Sciences. 2021, V. 11, n. 7, 331
    Editorial
    MDPI
    Fecha de publicación
    2021-07
    ISSN
    2227-7102
    DOI
    10.3390/educsci11070331
    Resumen
    STEM (science, technology, engineering and mathematics) is an educational approach that is now accompanied by the STEAM (STEM + Arts) variant. Both educational approaches seek to renew the scientific literacy of younger generations, and, with the inclusion of the arts, student creativity is described as a key skill that must receive special attention. A review is therefore presented here of empirical STEM and STEAM-based educational interventions so as to determine their potential to develop student creativity. A systematic search of papers over one decade, 2010–2020, found 14 didactic interventions on the Web of Science and Scopus databases for analysis within the review process. The analysis suggested that: (1) the interventions based both on STEM and STEAM have multiple and even contradictory forms, both in theory and in practice; (2) there appears to be a preference among researchers for the Likert-type test to evaluate creativity; and (3) both educational approaches show evidence of positive effects on student creativity. In the light of the principal findings, it was concluded that arguing for the implementation of STEAM education over STEM education, with a view to developing or promoting student creativity, is not in agreement with the evidence from the empirical studies.
    Palabras clave
    STEM education
    STEAM education
    Creativity
    Systematic review
    Materia
    Enseñanza
    Teaching
    Educación
    Education
    URI
    http://hdl.handle.net/10259/8757
    Versión del editor
    https://doi.org/10.3390/educsci11070331
    Aparece en las colecciones
    • Artículos GIEC
    Atribución 4.0 Internacional
    Documento(s) sujeto(s) a una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional
    Ficheros en este ítem
    Nombre:
    Aguilera-es_2021.pdf
    Tamaño:
    469.2Kb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    Visualizar/Abrir

    Métricas

    Citas

    Academic Search
    Ver estadísticas de uso

    Exportar

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis
    Mostrar el registro completo del ítem